Powered by Smartsupp
Hledám střechu Hledám firmu Hledám radu Vizualizace střechy

Oprava střechy

Reklamace a závady na střeše - reklamace materiálu

25. 11. 2022

Pro některé je reklamace velký strašák. A přitom stačí mít jen dobře nastavenou kupní smlouvu a případná reklamace pro vás bude hračka.

V tomto článku se budeme detailněji bavit o reklamacích a o tom, jak k nim přistupovat. Někdy se může stát, že se reklamaci nevyhnete i když vyberete sebelepšího výrobce, nebo pokrývače. Jsme jenom lidé a nežijeme v neomylném světě.  

Reklamaci a závady na střeše řešte vždy dle smlouvy o dílo a podle záručního listu na materiál. Podívejte se, co je ve smlouvě o dílo napsané, jak dlouho má firma reagovat nebo za jak dlouho se má ozvat. Taky vás musí zajímat, za jak dlouho má realizační firma závadu odstranit. A pokud jde o závadu materiálu, podívat se, co je v záručním listu, jakým způsobem chce výrobce reklamaci podat a jaké má termíny na vyjádření.

Informace o reklamaci materiálu bývají uvedeny v záručním listu
Informace o reklamaci materiálu bývají uvedeny v záručním listu 

Reklamace materiálu

• Pokud si dodávám materiál sám, řeším reklamaci s výrobcem sám
• Pokud dodává materiál pokrývač, řeším v součinnosti s pokrývačem
Dokud není střecha hotová a předaná, řeší reklamaci pokrývač – od výrobce přijede technik a řeší reklamaci dle rozsahu a měl by situaci posoudit. Což pro vás znamená zdržení a je potřeba s tím počítat.
• Pokud se jedná např. o 5 poškozených tašek z výroby – pokrývač by je měl po konzultaci v technikem výrobce vyměnit ve stavebninách, kde odběr proběhl.

 

Reklamace při dodání materiálu

Bohužel se může stát, že vám zboží přijede poškozené, ať už z důvodu nakládky, nebo vykládky. Postup je následovný: je nutné vadu zapsat do dodacího a přepravního listu, poznačit kolik kusů je poškozených a jakým způsobem jsou poškozené, podepsat a nechat si informaci potvrdit i od řidiče. Následně se řeší sleva, výměna, v případě velkého rozsahu škod nepřevzetí krytiny od dopravce. Poté se řeší, zda je chyba u přepravce, nebo výrobce.

 

 K poškození může dojít už při samotné přepravě materiálu
K poškození může dojít už při samotné přepravě materiálu

 

Reklamace už položené krytiny na střeše

Závady krytiny na střeše se projeví velmi často zatékáním do domu, nebo mohou být vidět pouhým okem. Čím mohou být způsobeny?

- změny vzhledu krytiny (nestálost barvy, odlupování, praskání, chemické reakce na krytině jako jsou výkvěty, koroze),
- mechanické poškození (může vzniknout při pokládce, při provozu na střeše, nebo už při dodání střechy),
- změny tvaru krytiny (nerovnoměrné roztahování, smršťování vlivem působení slunce, mrazu; špatná dilatace, kotvení),
- špatná výroba – nekvalitní vstupní suroviny, nedodržení výrobního postupu, špatné skladování atd.
 
 
Poškození materiálu a reklamacePoškození materiálu a reklamace
Závady krytiny na střeše mohou vznikat z mnoha různých důvodů
 
 
Všechny závady je potřeba vyfotit a podat reklamaci dle záručního listu výrobce, tzn. doložit písemně + fotografie závady + faktura k zakoupení materiálu + (v případě požadavku výrobce) registrace v systému výrobce.

Doporučujeme vždy v záručním listu zjistit, co výrobce má v záruce a co ne. Nejdůležitější je reklamaci podat tak, jak výroba požaduje. Pokud výrobce požadoval registraci a vy registraci nemáte, záruka vám nebude platit déle než dva roky.

 

Posouzení oprávnění reklamace zástupcem výrobce přímo na střeše

Posouzení oprávnění rozsáhlejší reklamace materiálu probíhá prostřednictvím technika přímo na vaší střeše. V předepsaném časovém úseku se vám výroba písemně vyjádří.

Při reklamaci výrobce zkoumá, zda byl dodržen montážní postup, skladování, přeprava, jaké byly povětrnostní podmínky, zda nedošlo k vandalismu, byla-li správně prováděná údržba střechy, a další...

Pokud je na vině vandalismus či povětrnostní podmínky, nebude reklamace uznána, protože se jedná o pojistnou událost a plnění nastává z vaší pojistky.


Reklamace se zpravidla nevztahuje na poškozené vzniklá důsledkem větru
Reklamace se zpravidla nevztahuje na poškození vzniklá důsledkem větru
 

Pokud se zjistí, že nebyl dodržen montážní postup, chyba půjde za pokrývačem a opravu plynoucí z reklamace bude řešit pokrývač.

Pokud se šetřením zjistí špatné skladování, chyba půjde buď za pokrývačem, za vámi, nebo za stavebninami.

A pokud by se jednalo o špatnou přepravu, tak reklamace spadá na přepravce.
 
Pokud bude reklamace uznána, tak se následně řeší oprava, výměna a finanční plnění vadných částí krytiny dle záručního listu. To znamená, že výrobce může přispět i na montáž, naopak může být započítána amortizace střešní krytiny. Jedná se o sníženou hodnotu materiálu v čase, takže vám výrobce nebude plnit v 100% výměry třeba poškozené střešní krytiny, ale amortizačně se hodnota poškození sníží třeba na 80 % a zbytek si budete muset dokoupit.

 

Spory

Pokud nedojde ke smírnému vyřešení reklamace a vy stále budete přesvědčení, že výrobce nemá pravdu, a že vám reklamace náleží právem, tak samozřejmě dochází ke sporům a je potřeba si zařídit posudek nezávislé strany – soudního znalce.

Je to důležitý podklad pro řešení sporné reklamace, nebo pro další řízení, pokud se jedná o větší střechu.

A je docela možné, že výrobce si nechá posoudit střechu svým soudním znalcem. Spory jsou na dlouhou dobu a ani pro jednu z účastněných stran nejsou příjemné. Vždy doporučujeme dohodnout se na kompromisu a mít alespoň něco, než čekat (jak se říká) na holuba na střeše.




Potřebujete konzultovat vaši střechu s odborníkem? Kontaktujte nás.




Rubriky článků