Hledám střechu Hledám firmu Hledám radu Střecha chytře

Aktuality

INFO - Vývoj událostí kolem nekvalitních úseků dálnice D47

16. 4. 2012

Dálnice D47 se začala opravovat sedm měsíců po otevření.

1. prosince 2007 - V Ostravě byla otevřena první část dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem na Karvinsku. Za první část dálnice v délce 17,2 kilometrů zaplatil stát 16,2 miliardy korun. Úsek dálnice v délce 8,5 kilometrů postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava (ODS-DSO), kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS.

ilustrační fotoČervenec 2008 - Na třech místech mezi ostravskou Rudnou ulicí a Bohumínem se zvlnil povrch dálnice. Mluvčí společnosti ODS-DSO uvedl, že se do náspu téměř pravděpodobně dostal materiál, který tam nepatřil.

Červenec 2009 - Na třistametrovém úseku nedaleko třebovické elektrárny začaly opravy zdeformované dálnice. Podle odborníků deformace způsobilo rozpínání materiálu, který stavební firma použila. I po opravách se však znova objevovalo zvlnění dálničního povrchu.

Červenec 2011 - Podle Mladé fronty Dnes podala Eurovia CS ke Krajskému soudu v Ostravě žalobu o náhradu škody ve výši 30 milionů korun na firmu Harsco Metal CZ. Ta je nástupnickou firmou původního dodavatele strusky, která byla využita v náspu dálnice.

Listopad 2011 - Za zvlnění D47 zřejmě může nevhodný rozpínavý materiál použitý při stavbě. Kontrolní vrty pro ŘSD odhalily, že v podloží dálnice leží místo určeného materiálu směs stavebního odpadu s materiálem, který bobtná.

22. listopadu 2011 - Podle ŘSD při stavbě nedodržela Eurovia CS schválený postup a bobtnavý podklad použila i tam, kde měly být stálé materiály.

- Eurovia CS odmítla, že by při stavbě D47 pochybila. Použitý materiál si podle firmy přálo ŘSD. Současné potíže jsou prý způsobené tím, že použitý materiál je chemicky nestabilní a s postupem času v něm probíhají chemické reakce. V roce 2003, kdy byla stavba zahájena, nebyl ale nikdo schopen vlastnosti tohoto materiálu posoudit, protože v takovém rozsahu nebyl do té doby použit.

19. prosince 2011 - Soud rozhodl, že firma Harsco Metal CZ má Eurovii zaplatit téměř 30 milionů korun. Postižená firma proti rozhodnutí podala odpor.

27. prosince 2011 - ŘSD podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. Podle ŘSD mohla použitím méně kvalitní strusky státu vzniknout škoda až 262 milionů korun.

2. ledna 2012 - Podle Lidových novin podalo ministerstvo dopravy trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli použití nekvalitní strusky.

13. ledna 2012 - Eurovia CS oznámila, že tři mosty na dálnici v Ostravě jsou podle ní v pořádku. ŘSD na mostech loni v prosinci kvůli jejich údajně špatnému stavu snížilo maximální rychlost na 60 kilometrů v hodině. Podle představitelů Eurovie je to ale zbytečné.

22. ledna 2012 - Na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 reklamuje ŘSD celkem 901 vad. Většina, tedy 460, jich připadá na mostní objekty, zbytek na mimoúrovňové křižovatky (98) a samotnou dálnici (343).

23. ledna 2012 - Trestní oznámení na bývalé šéfy ŘSD i představitele několika stavebních firem kvůli stavbě dálnice D47 podal (dnes již bývalý) místopředseda Věcí veřejných Tomáš Jarolím. Policie má vyšetřit, kdo je odpovědný za škodu přes půl miliardy korun, která podle něj vznikla použitím levné a méně kvalitní ocelárenské strusky.

24. ledna 2012 - Podle firmy Eurovia CS škody způsobené vadami na D47 u Ostravy činí jen 125 milionů korun a zvlnily se jen dva třistametrové úseky. Většinu údajných vad si podle Eurovii způsobilo samo ŘSD špatnou nebo nedostatečnou údržbou.

26. ledna 2012 - Podle šéfa ŘSD Reného Poruby se postupně zvlní celý 8,5 kilometru dlouhý úsek dálnice. Problematický materiál podle něj stavbaři použili v rozporu se smlouvou po celé délce úseku a bobtnání se projevuje na 2,5 kilometrech.

7. února 2012 - ŘSD vrátilo společnosti Eurovia CS k opravě zvlněný úsek D47. Firma podle něj použila špatný podkladový materiál. ŘSD bylo prý uvedeno v omyl v použití materiálu, když Eurovia CS použila ocelárenskou strusku.

17. února 2012 - Eurovia CS podala žalobu k rozhodčímu soudu při Hospodářské a Agrární komoře ČR. Reagovala tak na snahu ŘSD o vrácení dálnice k opravě.

14. února 2012 - ŘSD rozšířilo trestní oznámení podané v souvislosti s dodávkou strusky pro stavbu dálnice D47 na Ostravsku. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby se společnost stala obětí podvodu a podílet se na něm mohl i správce stavby Tomáš Mráček.

2. dubna 2012 - ŘSD oznámilo, že získalo klíčový důkaz - znalecký posudek, podle něhož stát celou dobu platil za něco jiného, než byla dodaná ocelárenská struska.

9. dubna 2012 - Eurovia CS podala k Městskému soudu v Praze žalobu na ŘSD. Firma požaduje omluvu a finanční náhradu za poškození dobré pověsti 100 milionů Kč.

autor:ČTK



Rubriky článků