Hledám střechu Hledám firmu Hledám radu Střecha chytře

Aktuality

Ostrava je konečně napojena na dálniční síť, D1 má nových 30 km

26. 11. 2009

Na severomoravské části dálnice D1 se dnes otevřely dva úseky mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem. Zprovozněním nových 30 kilometrů za 7,6 miliardy korun se Ostravsko napojilo na celostátní dálniční síť. Dálnice doposud nazývaná D47 se oficiálně přejmenovala na D1. Po slavnostním otevření je obousměrně průjezdná od 16:00, řekla ČTK mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Martina Vápeníková.

Kvůli nedostatku peněz je na 18kilometrovém úseku mezi Bělotínem na Přerovsku a Hladkými Životicemi na Novojičínsku otevřena jen polovina dálnice, po níž mohou řidiči jezdit obousměrně se sníženou rychlostí a bez dálniční známky. Celý dálniční úsek bude otevřen až v srpnu příštího roku. Do té doby zůstanou mimo provoz i dva dálniční sjezdy u Mankovic a Studénky. Druhý úsek mezi Hladkými Životicemi a Bílovcem na Novojičínsku je průjezdný bez omezení a na jeho 12 kilometrech je dálniční známka povinná.

Díky dvěma novým úsekům bude bývalá D47 sjízdná od Lipníku nad Bečvou v Olomouckém kraji až po Bohumín na Karvinsku. Po dálnici tak bude možné dojet z Ostravy, kolem níž vede už od prosince 2007, až do Prahy. Poslední chybějící část z Bohumína k česko-polské hranici se kvůli nedostatku peněz dostaví zřejmě s dvouletým zpožděním v roce 2012. Je to zhruba o rok později, než chtějí Poláci přivést k hranici svou dálnici A1. Podle zástupců Slezského vojvodství i Moravskoslezského kraje způsobí tento nesoulad termínů velké dopravní zatížení ostravsko-karvinské aglomerace.

Zprovoznění dálničních úseků, které ŘSD začalo stavět na jaře 2006, ovlivní dopravní situaci v celém Moravskoslezském kraji. Uleví se tím například přetíženým silnicím I/47 a I/48, které ostravsko-karvinskou aglomeraci napojovaly na dosavadní D1. "Jízda z Bělotína do Ostravy se díky nim zkrátí na 41 minut. Doposud to bylo 67 minut, pokud řidiči jezdili po rychlostní R56 přes Frýdek-Místek. Od srpna 2010, kdy bude dálnice v definitivní podobě, to bude jen 36 minut jízdy," dodala Vápeníková.

Kromě dvou úseků se dnes otevřel také osmikilometrový obchvat Hladkých Životic postavený za 785 milionů Kč, který ulehčí obci i zastavěné části města Fulnek. "Městu by se mělo ulevit. Obchvat ho zbaví zátěže ze čtyř směrů - od Ostravy a Olomouce, ale také od Opavy a Nového Jičína," řekl novinářům fulnecký starosta Jiří Dener. Zároveň bylo na dnešek připraveno zprovoznění části takzvaného Severního spoje v Ostravě za 966 milionů Kč, která napojí na dálnici centrum města.

Peníze na dokončení dvou dálničních úseků získala vláda v době hospodářské krize vydáním dluhopisů s výnosem 19,8 miliardy korun. Za celou severomoravskou část dálnice D1, která bude dlouhá 80 kilometrů, stát zaplatí téměř 60 miliard korun. ŘSD zatím proinvestovalo kolem 47 miliard Kč, řekl novinářům ředitel ŘSD Alfred Brunclík. Na bývalé D47 byly od prosince 2007 postupně zprovozněny úseky z Ostravy do Bohumína, z Bílovce do Ostravy a z Lipníku nad Bečvou do Bělotína (Olomoucký kraj).

O stavbě D47 se začalo konkrétně mluvit v roce 1963, o budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku 90. let. Základní kámen stavby položil tehdejší premiér Miloš Zeman poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. V té době měla dálnici stavět izraelská firma Housing and Construction za více než 100 miliard korun. Kolem stavby a jejího financování byla řada nejasností. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila. D47 pak začalo ze státních peněz stavět ŘSD o rok později.

 

autor:ČTK



Rubriky článků