Hledám střechu Hledám firmu Hledám radu Střecha chytře
0

Aktuality

Hrozí zastavení kolem tří stovek dopravních staveb

21. 5. 2009

Kvůli nedostatku peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury hrozí zhruba třem stovkám dopravních staveb zakonzervování. Vyplývá to z dnešní prezentace ministra dopravy Gustáva Slamečky před poslanci rozpočtového výboru. Příští rok prý na stavby a údržbu může chybět přes 50 miliard korun.

Na seznamu ohrožených staveb je například dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, úseky budoucí dálnice D1 (nyní D47) na severní Moravě nebo spojení Brna s Vídní přes Mikulov. Na železnici se to týká například modernizace kolejišť v Břeclavi nebo tratě Praha Libeň - Praha Běchovice.

V silničním a železničním stavitelství je zaměstnáno zhruba 450.000 lidí. Podle informovaného experta, který nechtěl být jmenován, by o práci mohlo přijít až 200.000 z nich. Samotné zakonzervování staveb by podle Slamečky vyšlo na pět miliard korun.

Slamečkova prezentace vychází z aktuálních rozpočtových rámců, které jsou připraveny na příští rok. Fond dopravy by měl podle nich dostat ze státního rozpočtu 36,6 miliardy korun. Je to zhruba stejně jako letos, původní výdajové rámce ale počítaly se 45 miliardami.ilustrační foto

Nejvíce ohrožena je podle Slamečky výstavba a údržba silnic a dálnic. Ze zmíněných peněz má Ředitelství silnic a dálnic dostat 21 miliard korun, z toho musí zaplatit 20 miliard na mandatorních výdajích. Sem patří mimo jiné spolufinancování projektů, hrazených z evropských fondů. Čerpání desítek miliard z evropských fondů je podle Slamečky "kriticky ohroženo".

Hospodářská komora České republiky podle svého dnešního vyjádření přijala tuto zprávu s velkými rozpaky, protože rozvoj dopravní infrastruktury je v době krize klíčový pro celý český průmysl. "Pokud stát zastaví investice a výstavbu dopravní infrastruktury, bude to mít katastrofální dopad na celý komplex podnikatelů, kteří jsou na této práci závislí," uvedl dnes prezident Hospodářské komory Petr Kužel.

Snížení finančních prostředků na veřejné zakázky na dopravní infrastrukturu by bylo podle Kužela naprosto nepochopitelným krokem a pravým opakem toho, co by stát měl udělat, aby pomohl tuzemských podnikům v době krize k získání nových zakázek. "Právě větší objem investic do výstavby dopravní infrastruktury je přitom jednou z hlavních priorit protikrizového balíčku Národní ekonomické rady vlády a hospodářské komory," dodal Kužel.

Po odečtení mandatorních výdajů by ŘSD zbyla na investice jedna miliarda, což by nestačilo ani na zakonzervování staveb. Reálná potřeba ŘSD pro příští rok je 71 miliard korun, uvedl ministr.

U Správy železniční dopravní cesty, která mimo jiné staví železniční koridory, je situace jednodušší. Správa potřebuje 16 miliard a v návrhu má 13 miliard.

Podle hejtmana Jihočeského kraje Jiřího Zimoly je prohlášení ministra Slamečky znepokojivé až šokující. "Jsem přesvědčen, že právě v době ekonomické krize je potřeba podporovat investice. Stavby dálnice D3, rychlostní silnice R4 a dalších komunikací mají být prospěšné pro rozvoj našeho regionu. Nechápu ministrův záměr omezovat výstavbu silnic," uvedl ve svém vyjádření zaslaném ČTK. Zakonzervovat v době ekonomické krize pro rozvoj regionu tak důležité investiční projekty znamená podle něj zakonzervovat region v krizi. "S tím jako hejtman Jihočeského kraje rozhodně nemohu souhlasit," dodal Zimola.

Řešením údajně může být navýšení příjmů fondu dopravy o výnosy z privatizace - chystá se mimo jiné prodej Letiště Praha, půjčkou od Evropské investiční banky, emisí dluhopisů nebo zapojení soukromého kapitálu do výstavby (projekty PPP).

"Naši kolegové, kteří tady budou sedět (po předčasných volbách), by měli být o té situaci informování," konstatoval člen rozpočtového výboru Radim Fiala (ODS). Rozpočtový výbor přijal usnesení, podle kterého má Slamečka přijít představit návrh rozpočtu svého resortu znovu do rozpočtového výboru, a nikoliv pouze do hospodářského výboru sněmovny.

SFDI loni vynaložil na dopravní stavby 87,1 miliardy korun, což bylo o 17,6 miliardy více, než v předchozím roce. Největší část prostředků fondu, celkem 32,8 miliardy, směřovalo do výstavby železniční infrastruktury. Do stavby rychlostních komunikací včetně silnic první třídy stát investoval 28,3 miliardy, do dálnic 17,7 miliardy Kč. Zbytek tvořily výdaje do budování vodních cest, cyklostezek a bezpečnostních úprav. V roce 2007 vyplatil fond na výstavbu, opravy a údržbu dopravních cest rekordních 70 miliard korun, což bylo o 14 miliard více než v roce 2006.

autor:ČTK



Rubriky článků