Aktuality
Aktuálně: Polovina velkých dopravních staveb v ČR je zbytečná
23. 10. 2009
Nejméně polovina ze 30 velkých dopravních staveb v Česku se staví zbytečně. Uvedl to dnes server Aktuálně.cz s odkazem na studii, kterou zadali společně čeští a evropští úředníci. Podle ní existuje 15 až 20 silnic a dálnic, které by se státu vyplatily víc. Analýzu dopravních investic zadali experti ze Společného řídícího výboru. Ten bude rozhodovat o revizi evropských dotací do českých silnic.
Analýza hodnotila potřebnost dálnic podle řady kritérií, především podle dopravního významu pro Evropu, republiku a region, přihlížela také k nehodovosti, ekologickým parametrům a ceně. Studie potvrzuje analýzu, kterou v roce 2005 připravila pro ministerstvo dopravy poradenská firma Mott & MacDonald. Současná studie je detailnější a odhaluje další chyby v ministerských plánech.
Nejpotřebnější stavbou je dokončení dálnice D11 před Hradcem Králové a propojení pražského okruhu s rychlostní silnicí R6 ve směru na Karlovy Vary. Tyto dálnice se skutečně staví. Stejně důležitý je obchvat Jablunkova na silnici I. třídy mezi Třincem a Žilinou, anebo spojení Frýdku-Místku s Bělotínem u Hranic na Moravě. Tady se však stavba odkládá, píše server.
Investuje se do relativně nedůležitých silnic R6 mezi Karlovými Vary a Chebem, nebo do R7 mezi Prahou do Chomutovem, kde se neočekává provoz nad 15.000 aut denně. Přitom stát ignoruje mnohem důležitější dopravní tahy; například napojení Zlína na dálnici D1, nebo cestu z Brna na sever do Boskovic.
Nedomyšlenost dopravní politiky dokazuje podle Aktuálně spojení Prahy s Českými Budějovicemi. Podle expertů je spojení rychlostní silnicí R4 přes Příbram a Písek nejméně vhodnou rychlostní silnicí, přesto se staví. Naopak mnohem víc se vyplatí dálnice přes Benešov a Tábor, staví se však její méně důležitá část mezi Táborem a Budějovicemi. Analýza připouští, že ve středočeském úseku brání stavbě připomínky ochránců životního prostředí.
Absurditou je případ dálnice D1, jediného silničního spojení Čech a Moravy. Studie vysoko hodnotí její alternativu R35, která propojí Hradec Králové s Olomoucí. Ta se však ani nepřipravuje. Zcela průměrnou známku naopak obdrželo rozšíření dálnice D1, i když se hodnotil frekventovaný úsek mezi Kývalkou a Brnem. Rozšíření na tři pruhy minulý týden oznámil ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Pokud vláda pod tlakem Společného řídícího výboru změní plán investic, může napravit už jen minimum dosavadních chyb a přehmatů. Ještě v roce 2005 bylo možné řadu zbytečných staveb zrušit a podle doporučení Mott & MacDonald začít ty potřebné.
Exministři dopravy Milan Šimonovský a Aleš Řebíček však shodili starší studii pod stůl a mezitím se všechny méně důležité silnice rozestavěly. Jejich přerušením by podle nové studie vznikly významné finanční ztráty. Ty vzniknou v každém případě, protože se staví do značné míry zbytečně a také u nepotřebných silnic se musí platit za údržbu. Jen v rozpočtu na příští rok se na údržbu dává 18 miliard korun, o sedm miliard víc, než letos, kdy se opravy zanedbávaly, napsal Aktuálně.cz.
autor:ČTK
Rozdělili jsme více než 45 článků nabitých informacemi o střechách do přehledných témat, která vám
rychle pomohou se v problematice vyznat. Nestrácejte čas hledáním a mějte vše na jednom místě.

-
Slevová akce na krytiny Belprofile Click, Nordic a Royal pro CZ a SK › více zde
-
SATJAM zaznamenal rekordní účast na certifikačních školeních › více zde
-
Nové ceníky vydané od 1.4. - 13 výrobců › více zde
-
SATJAM přináší atraktivní jarní akční nabídku › více zde
-
15.4. 2025On-line konference: DELTA®-FÓRUM online 2025 › více zde
- Návrhy střech – základní technické informace
- Střešní krytiny
- Oplechování střech
- Fotovoltaika na střeše
- Střešní okna, světlovody a vikýře
- Okapové systémy - žlaby a svody
- Řemesla na střeše
- Rekonstrukce podkroví
- Zateplování střechy
- Krovy a dřevěné konstrukce
- Pergoly
- Střešní plášť odvětrání
- Ploché střechy
- Doporučené sklony střešních krytin dle ČSN (11/2020)
- převodní tabulka sklonů
- vzorkovník RAL
- Technické listy Belprofile
Střešní tašky: Benders, Besk, Betonpres, Bramac, Creaton, Erlus, Euronit, Eurotop, Filko, IBF, Jungmeier, KB Blok, KM Beta, Mediterran, Nelskamp, Roben, Sereni Coperture, Tondach, Walther
Vláknocementové šablony: Cembrit, Eternit Dacora, Eternit Alterna, Eternit New Stonit
Břidlice: Assulo, Dekslate, Richter-Pizarras, SSQ, Topstein, NSQ
Vlnité krytiny: Alinvest, Bituwell, Cembrit, Edilit, Eternit Baltic, Gutta, Haironvillevikam, Onduline, Onduroof, Onduvilla, Zenit
Plechové profilované krytiny: Alukryt, Balex Metal, Belprofile, Borga, Bratex, CzechCover, Dektile, Dektrade - Maxidek, Evertile, Evertech, Gerard, Hille, Isola, Keramet, KOB plechy, Lindab/Rova, Legos, Metrotile, Omak, Onduline, Planja, Powertekk, Prefa, Rheinzink, Ruukki, SAG, Satjam, Stato, Superal, Zambelli
Trapézové plechy: Balex Metal, Borga, Bratex, Bravo Smart Solution, Dekprofile, Haironvillevikam, Keramet, Legos, Lindab, Omak, Planja, Ruukki, Satjam
Falcované krytiny: Al plech Alinvest, Belprofile, Cu plech, Keramet, Lindab, Linedek, Nedzink, Prefa, Pz Plech, TiZn Rheinzink, VM ZINC, TiZn Celje, Bogner nerez
Bitumenové šindele: Akcept, Baros, CRC, Charvát, Technonicol, Guttatec, IKO, Isola, Katepal, Kerabit, Owens Corning, Tegola
Plastové krytiny: Capacco, Eureko, Gutta, Kretz, Lanit Plast, Naturaflex, Onduline, Pama, Polinext, Roofy, Tachovská Břidla, Taška Pyramida, Zenit
Krytiny z přírodních materiálů: Dřevěné šindele, Doškové střechy
Pomocný střešní materiál: Dřevěné latě, bednění, OSB desky, OSB desky Egger, Prvky odvětrání, Anténí tašky, Žlaby, Svody, Střešní výlezy